Top Ten Tuesday v 22

e3ca3-toptentuesday2Denna veckas ämne på Top Ten Tuesday från The Broke and the Bookish är fritt. Monika hade kommit på ett spännande ämne som jag snor med liten ändring (är ju så grymt svårt att komma på något eget).

Topp Tio böcker jag inte läst, men filmen/tv-serien har jag sett

1. The Jane Austen Book Club av Karen Joy Fowler. Älskade filmen men har inte tagit tag i att läsa boken än.

2. Fried Green Tomatoes at the Whistle Stop Café av Fannie Flagg. Också en favorit och nu när jag tänker efter så borde jag se om den också…

3. The Cider House Rules av John Irving. Står till och med i bokhyllan men är inte läst ännu.

4. The Notebook av Nicholas Sparks. Grät floder till filmen och har inte vågat plocka upp boken av samma anledning.

5. What’s Eating Gilbert Grape? av Peter Hedges. Johnny Depp drog mig till filmen och en ung Leonardo DiCaprio gör en lysande insats, skulle nog inte kunna läsa utan att se de framför mig.

6. The Body (eller som filmen heter Stand by Me) av Stephen King. Pratade om denna så sent som häromdagen, att den borde ses om. Inte så länge sedan som jag faktiskt insåg att det låg en bok/novell bakom.

7. Under the Dome av Stephen King. Ny serie från förra året som jag verkligen gillar. Har förstått att boken är ganska annorlunda så det väcker ju såklart nyfikenheten.

8. The Colorado Kid (tv-serien heter Haven) av Stephen King. Vid det här laget vet jag inte om det finns så mycket kvar gemensamt men i början av varje avsnitt kommer det upp att serien är baserad på boken vilket alltid gör mig nyfiken.

9. Brottsplats Edinburgh är samlingsnamnet på tv-serien om Kate Atkinsons detektiv Jackson Brodie (serien börjar med Case Histories). Älskar tv-serien och alla fina miljöer, har ett par av böckerna i bokhyllan, hoppas att de lever upp till förväntningarna.

10. The Ladie’s Paradise (Les Rougon-Marquart #11) av Émile Zola (tv-serien The Paradise). Tyvärr blev det bara två säsonger av denna underbara serie. Vill gärna läsa och jämföra hur boken är i förhållande till den.

5 reaktioner på ”Top Ten Tuesday v 22

  1. När jag såg Brottsplats Edinburgh fick jag lust att läsa böckerna igen (jag hade glömt dem). Nicholas Sparks gillar min make så jag har rätt stor lust att läsa de böckerna också 🙂

  2. Så många bra filmer du har tipsat om 🙂 Jag kan förbereda dig till om du läser The Notebook kommer du nog gråta som bara den, den är så bra och man tömmer varenda tårkanal man har.

Lämna en kommentar