Tematrio – Huvudstäder

4d88e-tematrioSå är det dags för en tematrio igen. Så här säger Lyran  :

Jag har på slutet läst en del böcker om blåsiga, regniga öar, men dagens tema handlar om helt andra miljöer. Berätta om tre böcker som utspelar sig i olika huvudstäder! OK, ni kan välja tre från samma stad om ni vill …

1. Ulysses av James Joyce Dublin, Irland– Även om jag själv tyckte den var lite jobbig att läsa så är jag glad att jag läst den. Om Leopold Bloom och hans vandringar genom staden.

2. The Holy Thief av William Ryan; Moskva, Ryssland – (Captain Alexei Dimitrevich Korolev #1) Detektivroman som utspelar sig 1936 i Stalins Ryssland.

3. The Charming Quirks of Others av Alexander McCall Smith; Edinburgh, Scotland (ja jag tycker Scotland räknas som eget land) – (Isabel Dalhousie #7) Mysig bok om en redaktör för filosofisk tidskrift som även hjälper andra att ”lösa problem”.

24 thoughts on “Tematrio – Huvudstäder

  1. Landet heter Skottland 😉
    Jag har läst en bok eller två av Alexander McCall Smith, men de utspelade sig i Sydafrika. Kanske skulle kolla hans skotska repertoar.

    • Kan inte förmå mig till det 🙂 Precis som man inte kan skriva Canada med K. 😉
      Ja det tycker jag, mycket trevliga och mysiga böcker. Kommer komma upp en recension på denna på bloggen inom kort.

  2. Hatten av för dig som lyckats ta dig igenom förskräckligt jobbiga Ulysses! Jag gav upp redan innan sidan 200. Men en dag, kanske…

  3. Har inte läst någon i din trio, men fick för ett tag sedan tag på en hel hög böcker av Alexander McCall Smith så de skall bli lästa så småningom.

Kommentera

