Tematrio – Jobba, jobba, jobba

temayrkeSå är det dags för en tematrio igen. Så här säger Lyran  :

 På Kulturkollo har vi arbetarvecka den här veckan, just idag listar jag svenska arbetarförfattare, och jag vill passa på att använda temat även i veckans trio. Berätta om tre böcker som innehåller skildringar av huvudpersonernas yrken, arbetsplatser, villkor o s v. Jag har valt tre böcker som skildrar negativa arbetsvillkor, men det finns säkert mer upplyftande berättelser också.

1. Teacher Man av Frank McCourt  – inte alls lika känd som de föregående självbiografiska delarna (Angela’s Ashes och ‘Tis) men minst lika bra. Handlar som man kan gissa av titeln om hans arbete som lärare.

2. Fyren mellan haven av M.L. Stedman – handlar om en fyrvaktare och hans fru på en liten ö utanför Australien.

3. Fotografen av Eva Rydinger – yrket är återigen ganska givet, om hur en kamera kan ta fram oanade sidor hos människor och hur den är ett filter mot omvärlden för den som tar bilderna.

8 thoughts on “Tematrio – Jobba, jobba, jobba

  1. Har läst Ängeln på sjunde trappsteget av McCourt, den var väldigt intressant. Och Fyren mellan haven har jag hört om tidigare, funderar på att läsa den.

  2. Fyren mellan haven verkligen älskade jag, ser så mycket fram emot att se filmatiseringen med en av mina favoriter i huvudrollen Michael Fassbender 🙂

Kommentera

