En smakebit på søndag: Emma

Söndag igen och dags för En smakebit på søndag. Konceptet är som följer: Varje söndag delar vi med oss av ett stycke från boken vi håller på att läsa just nu. Den som håller i trådarna är vanligtvis Mari på bloggen Flukten fra virkeligheten. MEN idag är det Astrid Terese på Betraktninger som är vikarie så där hittar du fler smakbitar. Den enda regeln som finns är att spoilers undanbedes.

Jag läser fortfarande Carthage och Gösta Berlings Saga, men jag har även börjat lyssna på Emma av Jane Austen som ljudbok. Har därför inte någon sida min smakbit kommer från men kan säga att det är början på kapitel 6.

Emma could not feel a doubt of having given Hariet’s fancy a proper direction, and raised the gratitude of her young vanity to a very good purpose; for she found her decidedly more sencible than before of Mr. Elton’s being a remarkably handsome man, with most agreeable manners; and as she had no hesitation in following up the assurance of his admiration by agreeable hints, she was soon pretty confident of creating as much liking on Harriet’s side as there could be any occasion for. She was quite convinced of Mr. Elton’s being in the fairest way of faling in love, if not in love already. She had no scruple with regard to him. He talked of Harriet; and praised her so warmly that she could not suppose anything wanting which a little time could not add. His perception of the striking improvement of Harriet’s manner, since her introduction at Hartfield, was not one of the least agreeable proofs of his growing attachment.

Hoppas ni alla har en trevlig söndag!

7 thoughts on “En smakebit på søndag: Emma

  1. Jag läste Austens Persuasion för ett par år sedan som jag inte gillade överhuvudtaget.Detta gjorde mig tyvärr något avskräckt från just Austen men jag kommer ge henne en ny chans då jag har bla Emma hemma och ett par andra böcker.

Kommentera

