Tematrio – Dystopier och jordens undergång

dystopiasmallDags för ny tematrio hos Lyran och så här säger hon denna vecka:

 Dystopier, apokalyps och jordens undergång är det dystra (men litteraturvänliga) temat påKulturkollo denna vecka. Därför hänger jag på med en tematrio med samma ämne. Berätta om tre bra dystopier (bred definition, postapokalyps går lika bra)!

Nu har jag inte läst jättemånga så min lista blir inte speciellt unik denna vecka, men fick ihop en trio med vad jag tycker är klassiska dystopier/postapokalyptiska böcker.

1. 1984 av George Orwell – kommer ihåg att jag gillade denna när jag läste den i skolan. Måste se till att läsa om den tror jag.

2. Kallocain av Karin Boye – var kanske inte helförtjust i denna när jag läste den för inte så länge sedan, men är ändå glad att jag läst den.

3. The Road av Cormac McCarthy – jobbig att läsa men riktigt, riktigt bra.

22 thoughts on “Tematrio – Dystopier och jordens undergång

  1. Kallocain har jag inte läst, 1984 tyckte jag var riktigt bra, men Vägen hade jag så svårt för. Hade jag varit en person i den boken hade jag tagit livet av mig. Förstår fortfarande inte varför de inte gjorde det…

Kommentera

