En smakebit på søndag: Den allvarsamma leken

Söndag igen och dags för En smakebit på søndag. Konceptet är som följer: Varje söndag delar vi med oss av ett stycke från boken vi håller på att läsa just nu. Den som håller i trådarna är Mari på bloggen Flukten fra virkeligheten. Där hittar du fler smakbitar. Den enda regeln som finns är att spoilers undanbedes.

Idag är jag igång och läser en svensk klassiker igen, nämligen Hjalmar Söderbergs Den allvarsamma leken. Återigen en sådan där bok jag tänkt att läsa förr men som det inte blivit av att jag tagit upp. Nu är nästa tema i min bokklubb nyversioner av klassiker och valet föll på För Lydia av Gun-Britt Sundström och som den nörd jag är så kunde jag ju inte läsa den utan att ha läst ”originalet” först. Smakebiten är hämtar från min e-boks sida 19.

1696266

En halvklar och gråstilla dag i början av oktober. Arvid Stjärnholm gick en Djurgårdsväg fram – den, somkantad av almar med lutande svarta stammar löper längs stranden av den tysta Djurgårdsbrunnsviken, nedanför Skansens skrovliga bergknallar. Utställningsområdet hade han lämnat bakom sig.

Utställningen var stängd sedan några dagar. Han stannade ett ögonblick och såg tillbaka. ”Gamla Stockholms” kulissmurar var redan sönderflängda av regn och blåst, och var dag gick förödelsen fram över den vackra gångna sommarens brokiga sommarmarknadsland.

Härligt med söndag, kan inte riktigt fatta att det är november redan, men så är det. Idag blir det kultursöndag i form av Sound of Music på Östgötateatern, något jag sett fram emot länge.

Hoppas ni alla har en trevlig söndag!

42 thoughts on “En smakebit på søndag: Den allvarsamma leken

  1. Jag älskar Hjalmar Söderbergs prosa! Doktor Glas är något av det bästa jag läst. Så lätt i språket och samtidigt så bottenlöst i sin berättelse. Fantastiskt. Den allvarsamma leken har jag inte läst ännu – men den ligger där och inväntar läsning.

  2. Det er klart du må lese originalen først. Jeg hadde heller ikke klart å la være 🙂 Ønsker deg en fin søndag!

  3. Det som er så fint med En smakebit på søndag er at man kommer over bøker man neppe ville ha lest uten å ha lest om de her. For noen uker siden leste jeg om Canada av Richard Ford, jeg lånte og leste den, og det var en utrolig god bok. Nå skriver du om en forfatter jeg har lest om, men aldri lest bøker av. Det må jeg finne ut av og gikk og bestilte Doktor Glas. Liker jeg den kan det skje at jeg leser denne du skriver om her. Takk for boktips.

    • Jag håller med om att det är det som är kul med En smakebit… 🙂 Roligt att jag kunde komma med ett tips. Jag vet att det är många som rekommenderar Dr Glas, som det också finns en ”retelling” av

  4. Tack för smakbiten. Jag har läst Doktor Glas, mycket bra – även sett den som teater, lysande! – men är lite osäker på om jag läst mer än ett utdrag ur denna. 😉

Kommentera

