En smakebit på søndag: Kallocain

20362939Söndag igen och dags för En smakebit på søndag. Konceptet är som följer: Varje söndag delar vi med oss av ett stycke från boken vi håller på att läsa just nu. Den som håller i trådarna är Mari på bloggen Flukten fra virkeligheten. Där hittar du fler smakbitar. Den enda regeln som finns är att spoilers undanbedes.

Denna vecka bjuder jag på en smakbit ur Kallocain av Karin Boye. Har precis börjat läsa denna klassiker som jag velat läsa ett tag men inte tagit tag i förrän nu. Smakbiten är hämtad från sidan 9.

Den bok jag nu sätter mig ner att skriva måste verka meningslös på många – om jag alls vågar tänka mig, att ”många” får läsa den – eftersom jag alldeles självmant, utan någons order, börjar ett sådant arbete, och ändå inte själv är riktigt på det klara med vad avsikten är. Jag vill och måste, det är alltsammans. Allt mer mer och mer obönhörligt frågan man efter avsikten och planmässigheten i vad som göres och säges, så att helst ine ett ord ska falla på måfå – det är bara författaren till den här boken som har tvingats gå motsatta vägen, ut i det ändamålslösa.

11 thoughts on “En smakebit på søndag: Kallocain

  1. Har inte läst Karin Boye, men jag vet att någon i klassen i gymnasiet gjorde ett arbete om denna. Blev inte så sugen på att läsa den då 🙂 Tack för smakbiten!

  2. Tack för smakbiten. Tror att jag har läst den här klassikern för länge sen, men oavsett så känns det nästan som att jag skulle vilja läsa (om) den. 🙂

Kommentera

