Top Ten Tuesday v 33 – Top Ten Books I’m Not Sure I Want To Read

890bc-toptentuesday2Denna vecka ger The Broke and the Bookish lite av en utmaning, att läsa eller inte läsa är frågan.

 Top Ten Books I’m Not Sure I Want To Read (books you may have bought but aren’t sure if you are into it anymore, books you wanted to read but heard mixed things about, hyped books you aren’t sure about — basically any book that has you going, ”TO READ OR NOT TO READ?”

Finns det någon av dessa ni tycker jag borde läsa?

1. Invandrarna /Nybyggarna av Vilhelm Moberg – jag läste och tyckte mycket om första boken i serien, Utvandrarna, men drar mig för att läsa resten eftersom jag redan vet många av de hemskheter som kommer att hända och jag vill inte läsa om de. Men kommer nog att göra ändå vartefter.

2. Krig och Fred av Leo Tolstoj – har haft denna stående i bokhyllan i många år och har tänkt många gånger att jag skulle läsa men det har inte blivit av. Sen läste jag Anna Karenina av samma författare och nu drar jag mig mer aktivt för att läsa den.

3. The Mortal Instruments serien av Cassandra Claire – på pappret en serie jag borde gilla men den känns så hypad att jag har blivit anti. Så just nu känns det som ett fast inte på denna.

4. Portrait of the artist as a young man / Dubliners av James Joyce – båda står olästa i min bokhylla, men efter att ha läst Ulysses känner jag ingen som helst lockelse att läsa de. Även om de är bråkdelen av tjockleken.

5. Paganinikontraktet (eller någon annan) av Lars Kepler – köpte denna för flera år sedan men den har blivit stående och känner inget sug efter den. Innan jag köpte hörde jag mycket ros, efter tycker jag mig ha sett mest ris.

6. Under the Dome av Stephen King – tycker mycket om tv-serien och blev sugen på att läsa. Sedan hörde jag att de skiljer sig markant åt. Och så insåg jag hur tjock den är. Så jag tvekar.

7. Sookie Stackhouse– serien av Charlaine Harris –  för ett par år sedan var jag nära på att köpa en komplett utgåva av serien, så långt den kommit då, men gjorde det inte. Var dock helt inställd på att jag skulle läsa den. Sedan dess har väl intresset både för tv-serien och bok-serien falnat. Plus att de ska vara väldigt olika på vissa punkter på ett sätt jag inte vet om jag vill läsa längre, som att vissa favoriter inte överlever på samma sätt i bokform som i tvform.

8. Mad about the boy av Helen Fielding – älskade de första Bridget Jones böckerna när de kom men vet inte om jag vågar mig på att läsa den senaste, speciellt då jag inte kunnat undgå att läsa om vissa avgörande saker i den.

Kommer faktiskt inte på någon mer nu. Kommer säkert komma på en hel drös imorgon, men för ikväll sätter jag punkt här.

7 thoughts on “Top Ten Tuesday v 33 – Top Ten Books I’m Not Sure I Want To Read

Kommentera

