Tematrio – Vänskap

Dags för en ny tematrio hos Lyran  och denna gången firar vi Frankrikes nationaldag med en trio.
Sommar och semester är vänskapens tid, äntligen hinner en umgås lite mer intensivt med sina vänner. För husets 9-åring handlar nu allt om kompisar, varje dag måste det lekas. Berätta om tre böcker som handlar om vänskap!
Passar utmärkt att klämma ur sig en trio om vänskap så här på morgonen då jag och en av mina bästa vänner ska dra iväg ett par dagar och bada (yay!). Få se hur mycket det blir med tanke på att Vättern är KALL men trevligt att komma iväg lite 🙂
1. Northanger Abbey av Val McDermid (efter förlaga av Ms Austen såklart) – i McDermids nyversion kommer de olika vänskaperna fram ännu mer än i originalet, vilka som är äkta och vilka som försöker ge en bild annat än sanningen. Framför allt hur Cat(herine) Moreland, som levt ett väldigt skyddat liv, knyter nya kontakter och vänskaper genom att bara vara sitt charmerande själv. (Och ja, det kommer dyka upp en recension snart, jag lovar.)
2. Harry Potter-serien (J.K. Rowling) – kan ju inte låta bli att ta med den eftersom jag precis läst klart den sista i min omläsning av serien och jag var på utställning tidigare i veckan också. (Så bra, kommer kanske skriva något om den, vad jag tycket osv.)
3. Inspector Lynley-serien av Elizabeth George – över åren och genom böckerna så har en stark och udda vänskap formats mellan Thomas Lynley och Barbara Havers. De är varandras totala motsats på så många sätt men ändå så finns det få saker de inte skulle göra för att hjälpa varandra när de kan.
PS. Hade ju lätt kunnat ta med Les Mis här också men jag antar att ni är lite trötta på mitt tjatande om den på sistone 🙂
5 thoughts on “Tematrio – Vänskap

Kommentera

