Tematrio – Franska romaner

Dags för en ny tematrio hos Lyran  och denna gången firar vi Frankrikes nationaldag med en trio.
Temat borde kanske varit tyskt eftersom de vann VM igår, men på franska nationaldagen går det ju inte för sig med något annat än franskt. Jag har även i år läst en hel del bra nytt franskt, men denna trio blir en repris på nobelpristagarna. Berätta om tre bra franska romaner!
Till skillnad från Lyran är jag inte så bra på att läsa franskt men ska försöka få ihop en trio utan att ta de jag nämnde förra året.
1. Les Misérables av Victor Hugo. Jag vet att jag tjatat om denna ett antal gånger nu men den är faktiskt en helt fenomenal bok. Miljöbeskrivningarna och personporträtten är fint utmejslade och även sidospåren är välskrivna även om man kanske längtar tillbaka till huvudkaraktärerna, förutsatt att man läser den oavkortade versionen förstås. Och varför skulle man inte välja att göra det 😉
2. De tre musketörerna av Alexandre Dumas d.ä. Ett tag sedan jag läste den nu men kommer ihåg att tyckte mycket om denna när jag växte upp. (Finns ju även en uppsjö av bra och mindre bra filmatiseringar av denna.)
3. Drar till med ytterligare en ungdomsfavorit genom att sätta Greven av Monte Cristo, också den av Alexandre Dumas d.ä., som sista franska rekommendation.
Vill verkligen läsa mer franskt. Har tom några Sekwa-böcker stående i bokhyllan (Mirakelverkstaden, Colombes granne, Drömbokhandeln, Därunder ett helvete).
16 thoughts on “Tematrio – Franska romaner

  1. När jag var 10-12 år försökte jag läsa en bok av Dumas. Det gick inte så bra, jag var nog för ung. Kanske dags att göra ett nytt försök. Hugo vill jag läsa, åtminstone Les Misérables

    • Jag läste de under tidiga tonåren (om jag inte minns helt galet) och älskade (minns jag iaf tydligt :)) Funderar på att göra omläsning nu som äldre och se om jag fortfarande tycker om det. Och Les Mis kan jag inte säga gott nog om 🙂

Kommentera

