Bokbloggsjerka 27-30 juni

Denna vecka frågar Annika oss om vart vi hör hemma geografiskt när vi läser:

Vilket är ditt litterära land? 

Jag måste nog svara Storbritannien (ja eller England och Scotland, har nog inte läst speciellt mycket från Wales och Northern Ireland om jag ska vara ärlig) som mitt litterära land. Dels har vi ju som Annika säger en mängd bra deckarförfattare som kommer därifrån, exempelvis Val McDermid, Peter Robinson, Ian Rankin och Elizabeth George. Vi har ju även en mängd fantastiska klassiska författare som kommer därifrån som William Shakespeare, Jane Austen, Sir Arthur Conan Doyle, Charles Dickens, Brontë systrarna etc etc. Skulle kunna räkna upp riktigt bra författare därifrån hur länge som helst nästa känns det som. Har läst och läser mycket därifrån även om jag mer medvetet försöker ta in författare från andra delar av världen.

Ser fram emot att läsa om vilka litterära länder ni andra favoriserar 🙂

Efter denna vecka tar Bokbloggsjerkan sommarlov tills i höst. Ser fram emot fler ämnen att fundera över från Annika då. Trevlig sommar!

21 thoughts on “Bokbloggsjerka 27-30 juni

  1. Jag har ingen statistik på vilka länder jag läser mest böcker från, men eftersom enbart mina Ed McBain bidrar med 5% av min boksamling, så blir det nog USA. Därefter är det brittisk, irländsk, och nordisk litteratur som jag väljer…

Kommentera

