Femton frågor

Anna på Fantastiska berättelser har taggat mig på femton frågor så here it goes.

1. När började du att läsa?
Har inget minne direkt av det där. Mamma har berättat att jag visade intresse för bokstäver på bla mjölkpaket väldigt tidigt och att de tom på någon sådan där kontroll frågade om det kunde vara för tidigt att hålla på med sånt eller inte. Sedan började jag ”läsa” själv redan innan jag kunde bokstäverna. Brukade tydligen lägga mig en stund efter dagis och ”läsa”. Det jag själv mest kommer ihåg är att jag kunde läsa när jag började skolan och fyllde flera A4 med ”bänkböcker” när de andra bara läste någon enstaka.

2. Vilken är din favorit genre?
Jag är verkligen en periodare när det gäller sådant här. Läser över tid i princip allt utom zombies och liknande. Sällan sådant som är betecknat som skräck heller men har läst mycket Dean Koontz så ingen benhård dragning där heller. Men tenderar som sagt att snöa in mig på en eller ett par genrer som jag grottar ned mig totalt i en period tills jag tröttnar och går vidare till nästa. Inte riktigt samma enkelspårighet nu när jag bloggar och framförallt bokcirklar.

3. Var brukar du köpa dina böcker?
Nät och second hand dominerar lätt på inköpssidan. Nya nästan uteslutande nätet och import, begagnat på loppis, antikvariat eller second hand.

4. Går du till något bibliotek och lånar böcker?
När jag var yngre lånade jag mängder på biblan, när jag bodde utomlands och när jag pluggade. Hade en lång period nu som jag inte lånat men försöker komma tillbaka till att göra det igen, inte minst pga platsbrist i min lilla lägenhet.

5. Har du någon speciell plats där du läser?
Nja, mycket läsning sker i min justerbara säng. Annars i läsfotölj eller soffa. På sommaren brukar jag försöka sitta på min balkong.

6. Vilken är din favoritbok?
Alltså det där med att bara välja en är ju så himla svårt. Men den jag läst flest gånger är nog Pride and Prejudice av Jane Austen.

7. Vem är din favoritförfattare?
Det är ju jättesvårt att bara välja en här. Tror jag passar på denna helt.

8. Har du en bokblogg där du recenserar böcker?
Yes, den som du läser detta på.

9. Hur länge har du bloggat på din bokblogg?
På denna sedan januari i år men höll på ganska exakt ett år innan på min förra innan jag flyttade över den hit.

10. Läser du någon annan bokblogg/bokbloggar?
O ja, många.

11. Inspireras du att skriva egna berättelser när du läser böcker?
Ja det är klart. Skrev en del när jag var yngre, får se om jag kanske tar upp det igen.

12. Hur lång tid tar det för dig att läsa ut en bok?
Nästan omöjligt att svara på, kan vara allt från en dag till en månad (utan att räkna pausade böcker). Les Misérables tog fyra månader men då läste jag iofs tillsammans med en annan över nätet. Allt beror på humör, om jag blir fångad av berättelsen, vad som pågår i övrigt i livet.

13. Lyssnar du på musik när du läser?
Mycket sällan och det är bara vissa välinlyssnade skivor som funkar då. Enda anledningen jag har på musik när jag läser är för att stänga ute annat och då måste jag även kunna stänga ute musiken.

14. Brukar du lyssna på ljudböcker?
Ja, men är lite periodare där också.

15. Vilken bok läser du just nu och vad tycker du om den?
The Holmes Affair av Graham Moore. Ungefär en tredjedel igenom och jag tycker mycket om den så här långt. Parallella historier med Arthur Conan Doyle kring sekelskiftet 1900 och The Baker Street Irregulars i nutid. Fina Conan Doyle/Sherlock Holmes citat i början på varje kapitel. Underbart nördig.

Så var det där med att skicka vidare frågorna till någon annan. Det känns som att många redan har gjort denna så lämnar det öppet.

Kommentera

