Insurgent av Veronica Roth

13480671Det här med mellanböcker är svårt men jag tycker att Veronica Roth klarar det galant. Den första boken kändes lite mer fristående medans denna tydligt är skriven med tanke på att det ska komma en del till. Men det gör som sagt inte så mycket i det här fallet. Det finns ändå en separat story i boken som följer sin egen väg från början till slut.
Började läsa denna direkt på Divergent och sträckläste även denna. Jag gillar verkligen hur Roth skriver, hon har ett bra sätt att måla upp sina karaktärer och miljöer som känns trovärdigt. Det jag kanske gillar mest är hur det blir mer och mer uppenbart att alla är inte onda eller goda, alla är uppbyggda av båda delarna, det handlar om val gjorda mer eller mindre frivilligt som avgör hur de uppfattas. Relationerna mellan karaktärerna känns också väldigt gråa i den meningen, vilket också känns lite uppfriskande. Allt är inte bara rosenskimrande eller rent hatiskt precis som i verkliga livet så är alla relationer en blandning av alla olika känslor.
Denna del är betydligt mer skrämmande än föregångaren. Även om serumen som används för att påverka andra finns med från början så är det på en helt annan nivå här, och det mest skrämmande är att det känns inte som om det är påhittat, jag skulle kunna tänka mig att det finns de som skulle vilja kunna göra sådana här saker i verkligheten och  det finns säkert forskning som ligger inom dessa områden.
Betyg 1 2 3 4 5
Språk Engelska
Originalspråk Ja
Serie #2 Divergent
ISBN 978-0-00-744292-8
3 thoughts on “Insurgent av Veronica Roth

  1. Jo, hon skriver bra. Läste precis ut den sista boken, Allegiant, och är väl inte supernöjd men glad att jag är färdig med serien i alla fall.

    SV: Jag kan sälja alla för 70:- + frakt?

  2. Pingback: Sammanfattning April 2014 | Annas Bokbord

Kommentera

